Se KABS´ gældende takster for 2025 herunder.
Klik på taksten Læsevejledning for yderligere information om KABS Takstkatalog 2025.
Klik på taksten du søger for yderligere information og beskrivelse.
Takstkataloget revideret pr.: 09.01.2025
Du kan også se takstkataloget som PDF ved at hente det som fil.
Vær opmærksom på det kræver en PDF_læser.
Klik på billedet herover for at hente Takstkataloget som PDF.
Du kan også se det komplette takstkatalog 2025 herunder:
Læsevejledning – KABS Takstkatalog 2025
Hvordan takstindplaceres en borger?
Takstindplacering af borgere der indskrives i behandling
Når en borger anmoder KABS om stofmisbrugsbehandling, afklares det, om den bevilgende myndighed selv varetager den helhedsorienterede afdækning eller om denne varetages af KABS. For borgere der anmoder om alkoholbehandling foretages der en kortlægning af behandlingsbehovet indenfor 28 dage.
Til brug for begge udredningsformer anvender KABS Center for Rusmiddelforsknings kortlægningsredskab MapPlan, som afdækker borgerens ressourcer, udfordringer og behandlingsbehov og ligger til grund for borgerens behandlingsplan. Resultaterne af MapPlan omfatter bl.a. en vurdering af, hvor belastet en borger er indenfor et givent livsområde fra lavt, moderat, meget til stærkt belastet. Jo mere belastet borgeren er, jo højere intensitet i behandlingen kan der være behov for. Når MapPlan er udfærdiget fastsætter KABS i samarbejde med borgeren en behandlingsplan, som sikrer sammenhæng mellem de problemer, ressourcer og behov, der er afdækket og borgerens ønsker og mål for behandlingen samt forventninger til varighed og intensitet. Med udgangspunkt i dette takstindplacerer KABS borgeren og anmoder kommunen om at træffe afgørelsen om, hvorvidt der skal bevilges rusmiddelbehandling.
Takstindplacering af borgere der søger behandling via frit valg
Såfremt borgerens behandlingsbehov er afdækket og borgeren er i behandling andet sted, indhentes relevante sagsakter. KABS vil på baggrund af akter, vurdere takstindplacering og fremlægge denne for bevilgende myndighed. Når der er betalingstilsagn, kan behandling iværksættes.
Takstindplacering af borgere der søger behandling via selvhenvendelse
Såfremt borgeren ikke er i behandling andet sted, afklares det, om den bevilgende myndighed selv varetager den helhedsorienterede afdækning eller om denne varetages af KABS. Hvis myndighed selv varetager afdækning, sendes denne til KABS, som vil vurdere takstindplacering. Hvis KABS skal varetage den helhedsorienterede afdækning, sker dette på taksten ”Social og lægelig afdækning”. Afdækningen foregår over en periode på 14 dage.
For borgere med behov for substitutionsbehandling, vurderer læge i KABS om borgeren er i målgruppen herfor og om denne kan varetages i KABS.
Takstindplacering af borgere der er i behandling
For borgere der allerede er i behandling foretages der løbende opfølgning på borgernes behandlingsplan, for at sikre sammenhæng mellem behandlingsbehov, mål og indsats. Ved udløb af en behandlingsperiode evalueres behandlingsmålene systematisk sammen med borgeren med henblik på at fastsætte om der fortsat er et behandlingsbehov. Såfremt der fortsat er behov for rusmiddelbehandling, udformer KABS i samarbejde med borgeren en ny behandlingsplan, der afspejler borgerens ønsker og mål for behandlingen, samt forventninger til varighed og intensitet. Med udgangspunkt i dette takstindplacerer KABS borgeren og anmoder kommunen om at træffe afgørelse om, hvorvidt der skal bevilges rusmiddelbehandling.
Hvad sker der, når borgerens behandlingsbehov ændrer sig?
Hvis borgerens behandlingsbehov ændrer sig i forbindelse med et igangværende behandlingsforløb, er kommunen forpligtet til på ny at træffe afgørelse om det rette behandlingstilbud på baggrund af borgerens aktuelle behov. Det betyder, at KABS som leverandør er forpligtet til kontinuerligt at vurdere, om den tilbudte rusmiddelbehandling har de tilsigtede virkninger. Hvis den takst borgeren er indplaceret på, ikke er tilstrækkelig eller for omfattende, takstindplacerer KABS borgeren på den takst der kan imødekomme borgerens behandlingsbehov og anmoder kommunen om at træffe afgørelsen om, hvorvidt der skal bevilges rusmiddelbehandling.
Hvem fastsætter indholdet i rusmiddelbehandlingen?
Det er kommunen der træffer afgørelse om, hvorvidt en borger skal bevilges rusmiddelbehandling, mens selve indholdet i behandlingen fastsættes af KABS i tæt samarbejde med borgeren. Borgere med et rusmiddelmisbrug har forskellige udfordringer, behov og ønsker, som behandlingen altid bør tilrettelægges efter. Det handler dels om variation i ydelser og metoder samt variation i intensitet og varighed af behandlingen. Behandlingsintensiteten afhænger bl.a. af omfanget og kompleksiteten af borgerens misbrug og de skadevirkninger misbruget foranlediger. Borgerens motivation og ejerskab for behandlingen er afgørende for at behandlingen har de tilsigtede virkninger. Derfor er det afgørende, at borgeren kan se og oplever sammenhæng mellem egne ønsker og behov og den rusmiddelbehandling der iværksættes af KABS. Behandlingsplanen er derfor altid borgerens, og skal skabe sammenhæng mellem behandlingen og de problemer og behov der iagttages. Borgerens behandlingsplan indeholder en beskrivelse af mål og indhold i behandlingen, herunder forventet varighed og intensitet.
Hvilke ydelser er indeholdt i rusmiddelbehandling?
Rusmiddelbehandling bør være tilrettelagt med tilstrækkelig variation i tilbuddene, således at der kan ydes behandling til alle typer af borgere med et misbrug. Rusmiddelbehandling kan bl.a. bestå af individuelle samtaleforløb, gruppebehandling, opfølgning, samarbejde og koordinering af behandlingen med eksterne samarbejdspartnere. I KABS er behandlingen helhedsorienteret, hvilket betyder at behandlingen ikke alene er rettet mod borgerens afhængighed, men også mod de sociale, fysiske og psykiske barrierer, der kan vanskeliggøre et succesfuldt behandlingsforløb. I KABS varetages behandlingen af tværprofessionelle behandlerteams sammensat af eks. somatiske og psykiatriske speciallæger, psykologer, sygeplejersker, socialrådgivere, psykoterapeuter, socialpædagoger mv. for at sikre den nødvendige monofaglige og tværfaglige ekspertise.
Kort om KABS’ takstmodel
KABS anvender som andre leverandører på det specialiserede voksenområde KKR’s Takstmodel til udregning af takster ud fra følgende grundprincip; taksterne skal beregnes på baggrund af de samlede langsigtede gennemsnitsomkostninger og -indtægter for det pågældende tilbud. Det betyder, at KABS er omkostningsægte. Ved takstberegning inkluderes følgende omkostninger/indtægter:
- Direkte omkostninger: Fx løn, ejendomsudgifter, personaleudgifter, transport af borgere, administrative udgifter.
- Indirekte omkostninger: Fx støttefunktioner i Glostrup Kommune (IT, økonomi, personaleafdelingen etc.), øvrige udgifter hertil (PC’er, IT-systemer, kontorhold etc.)
- Beregnede omkostninger: Omkostninger, hvor der ikke er overensstemmelse mellem udgift og omkostning i budgetåret.
- Almindelige indtægter: Summen af direkte, indirekte og beregnede omkostninger fratrækkes almindelige indtægter, for eksempel salg af producerede ydelser.
KABS har valgt at inddele en række ydelser eller en ydelsespakke i flere takstniveauer, da taksten for de enkelte niveauer afspejler forskelligt indhold eller omfang af ydelsen eller ydelserne. For at sikre at omkostningerne afspejler det reelle ressourceforbrug inden for de enkelte takstniveauer, har KABS fordelt de direkte, indirekte og beregnede omkostninger ud fra konkrete vurderinger af ressourceforbruget inden for hver enkelt takstgruppe. Hvis ressourceforbruget ikke har kunne opgøres forholdsmæssigt, er fordelingen sket efter fordelingsnøgler.
Takstkataloget er revideret pr.: 09.01.2025
Se KABS´ gældende takster for 2025 herunder. Klik på taksten for yderligere information:
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Valby Basis, er typisk lavt til moderat belastede på de fleste områder i deres hverdag.
Rusmiddelprofil
De problematiske rusmidler er primært cannabis og/eller centralstimulerende stoffer. Målgruppen omfatter også borgere, der er ophørt med stofindtag, men fortsat har risiko for tilbagefald. Stofindtaget har typisk haft få konsekvenser for borgerens sociale, psykiske og somatiske situation.
Psykiatriske problemstillinger
Såfremt borgeren har psykisk lidelse, er disse af lettere karakter, som kan have behov for en koordineret behandling af en rusmiddelproblematik og af en samtidig psykisk lidelse.
De psykiatriske lidelser spænder over bl.a. ADHD, personlighedsforstyrrelser og psykotiske tilstande.
Borgere med psykiske lidelser, der er velbehandlede eller af lettere karakter, såsom mild grad af depression eller lettere grad af angstproblematik, kan ligeledes tilbydes behandling på denne takst.
Beskrivelse af funktionsniveau
Borgerens generelle livssituation er præget af stabilitet. Borgerens funktionsniveau gør det muligt for borgeren at møde stabilt i behandlingen uden behov for anden påmindelse end en sms-besked på dagen.
Der er intet eller kun et lille behov for samarbejde med kommune, andre aktører og/eller pårørende. Borgeren er ikke præget af multiple og/eller komplekse sociale og/eller sundhedsfaglige problemstillinger.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Aktiviteter med henblik på at udvikle borgerens sociale færdigheder. Aktiviteterne kan enten være beskæftigelsesrettet eller med et socialt og omsorgsmæssigt sigte i sammenhæng med den øvrige rusmiddelbehandling
- Inddragelse af pårørende
- Tilbud om rådgivning/støtte til pårørende
- Medvirkning i samarbejde med andre indsatser, herunder medvirkning i koordinerede og parallelforløb i psykiatrien
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
- Konsultation, udredning og behandling ved speciallæge i psykiatri
- Lægelig konsultation ved anden behandling, end substitutionsbehandling herunder ordination og opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
- Dokumentation til og/eller for bevilligende myndighed
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Valby Udvidet, er typisk moderat til meget belastede på de fleste områder i deres hverdag med enkelte områder, der kan være stærkt belastede.
Rusmiddelprofil
Det problematiske stofbrug omhandler primært indtag af cannabis og/eller centralstimulerende stoffer. Målgruppen omfatter også borgere, der er ophørt med stofindtag, men fortsat har risiko for tilbagefald. Taksten omfatter blandt andet borgere, der har et kaotisk stofindtag, som vurderes at være skadeligt psykisk og/eller fysisk.
Stofindtaget har typisk medført konsekvenser for borgerens sociale, psykiske eller somatiske situation.
Behandling af borgere med forbrug af GHB/GBL vil som udgangspunkt blive indskrevet på denne takst. Årsagen er den kompleksitet, som behandling af dette stofbrug indebærer, samt behovet for tæt sundhedsfaglig opfølgning på medicinering og nedtrapningsplan.
Målgruppen omfatter desuden unge under 22 år, som har indtag af opioider.
Psykiatriske problemstillinger
Borgerne er præget af svære symptomer på psykisk sygdom, der påvirker deres funktionsniveau i hverdagen. Målgruppen omfatter borgere med psykiatriske lidelser, der spænder over bl.a. ADHD, personlighedsforstyrrelser og psykotiske tilstande. Borgerne har behov for en koordineret behandling af en rusmiddelproblematik og af en samtidig psykisk lidelse.
Beskrivelse af funktionsniveau
Borgeren kan være præget af multiple og/eller komplekse sociale eller sundhedsfaglige problemstillinger. Borgerens generelle livssituation kan være præget af ustabilitet, kaos, isolation og/eller drop out, hvilket ofte bevirker, at borgeren har svært ved at møde stabilt i behandlingen. Der ydes kontinuerlig telefonisk kontakt til at støtte og motivere borgeren til at møde i behandlingen.
Målgruppen for denne takst inkluderer behandlingsforløb, hvor der er et større behov for samarbejde og koordinering med kommune, andre samarbejdspartnere samt pårørende. Målgruppen omfatter også børn og unge under 18 år, hvor der er et stort behov for at involvere og samarbejde tæt med pårørende, kommunal familieafdeling samt andre relevante samarbejdspartnere.
Målgruppen inkluderer ligeledes gravide samt personer, der er ophørt med et misbrug, men har behov for udvidet tilbagefaldsforebyggende behandling for at kunne fastholde stoffrihed.
Målgruppen inkluderer ligeledes borgere, som vurderes i målgruppen for behandling på taksten Valby Basis, men hvor det vurderes, at behandlingsforløbet vil kunne forkortes betydeligt ved en mere intensiv behandlingsindsats.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Aktiviteter med henblik på at udvikle borgerens sociale færdigheder. Aktiviteter kan enten være beskæftigelsesrettet eller med et socialt og omsorgsmæssigt sigte i sammenhæng med den øvrige rusmiddelbehandling
- Inddragelse af pårørende
- Tilbud om rådgivning/støtte til pårørende
- Koordinering af borgerens behandlingsforløb med andre indsatser, herunder koordinering ved parallelforløb i psykiatrien
- Opsøgende og udgående rusmiddelbehandling
- Ledsagelse i særlige situationer
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
- Konsultation, udredning og behandling ved speciallæge i psykiatri
- Lægelig konsultation ved anden behandling, end substitutionsbehandling herunder ordination og opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
- Dokumentation til bevilligende myndighed
- Afdækning af behov for behandling i dag- eller døgnregi på vegne af bevilligende myndighed
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Valby Intensiv, er typisk meget belastede til stærkt belastede på de fleste områder i deres hverdag.
Rusmiddelprofil
Det problematiske stofbrug omhandler primært indtag af cannabis, centralstimulerende stoffer og/eller GHB/GBL. Der kan være tale om et svært kaotisk blandingsmisbrug, og hvor det vurderes, at stofindtaget har en skadelig effekt på borgerens psykiske og/eller somatiske tilstand.
Stofindtaget har medført, eller er i risiko for at føre til, alvorlige konsekvenser for borgerens sociale, psykiske eller somatiske situation.
Målgruppen omfatter desuden unge under 22 år, som har indtag af opioider.
Psykiatriske problemstillinger
Borgere med svære og multiple symptomer på psykisk sygdom, som har behov for en intensiv og koordineret behandling af en rusmiddelproblematik og af en samtidig psykisk lidelse. Målgruppen omfatter borgere med psykiatriske lidelser, der spænder over bl.a. ADHD, personlighedsforstyrrelser og psykotiske tilstande.
Beskrivelse af funktionsniveau
Borgere, der har multiple og/eller komplekse sociale, psykiske og/eller sundhedsfaglige problemstillinger. Borgerens generelle livssituation kan være præget af ustabilitet, kaos og isolation, hvilket ofte bevirker, at borgeren har svært ved at møde stabilt i behandlingen. Der ydes kontinuerlig telefonisk kontakt til at støtte og motivere borgeren til at møde i behandlingen. Borgere, der tilbydes behandling på denne takst, vil ofte have behov for stor fleksibilitet i tilrettelæggelsen af behandlingen.
Målgruppen for denne takst inkluderer behandlingsforløb, hvor der er et større behov for samarbejde og koordinering med kommune, andre samarbejdspartnere samt pårørende.
Målgruppen omfatter også børn og unge under 18 år, hvor der er et stort behov for at involvere og samarbejde tæt med pårørende, kommunal familieafdeling samt andre relevante samarbejdspartnere.
Målgruppen inkluderer ligeledes gravide samt borgere, der er ophørt med et misbrug, men har behov for en intensiv tilbagefaldsforebyggende behandling for at kunne fastholde stoffrihed. Der vil ofte være tale om kortere forløb, der i samarbejde med kommune koordineres i forhold til en mere langsigtet kommunal handleplan i forhold til uddannelse, beskæftigelse eller behandling i døgnregi.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Aktiviteter, med henblik på at udvikle borgerens sociale færdigheder. Aktiviteterne kan enten være beskæftigelsesrettet eller med et socialt og omsorgsmæssigt sigte i sammenhæng med den øvrige rusmiddelbehandling
- Inddragelse af pårørende
- Tilbud om rådgivning/støtte til pårørende
- Koordinering af borgerens behandlingsforløb med andre indsatser, herunder koordinering ved parallelforløb i psykiatrien
- Opsøgende og udgående rusmiddelbehandling
- Ledsagelse i særlige situationer
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
- Konsultation, udredning og behandling ved speciallæge i psykiatri
- Lægelig konsultation ved anden behandling, end substitutionsbehandling herunder ordination og opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
- Dokumentation til bevilligende myndighed
- Afdækning af behov for behandling i dag- eller døgnregi på vegne af bevilligende myndighed
Borgere over 18 år med et misbrug af cannabis og/eller centralstimulerende stoffer. Behandlingen er målrettet borgere, der ikke har behandlingskrævende sociale problemstillinger udover misbruget jf. servicelovens § 101 a. Der er tale om et afgrænset forløb af 16 ugers varighed.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå i en kombination af nedenstående ydelser:
- Forsamtale og MapPlan
- Gruppebehandling
- Individuel afsluttende samtale
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Hvidovre/Gentofte Basis, vurderes overvejende lavt til moderat belastet i deres hverdag.
Rusmiddelprofil
Målgruppen omfatter borgere med et misbrug eller problematisk forbrug af opioider som har ført til sociale, psykiske og/eller fysiske problemer eller skader for borgeren.
Psykiatriske problemstillinger
Borgerne kan have psykiatriske problemstillinger som vurderes velbehandlet i andet regi eller som ikke vurderes at have indflydelse på behandlingsbehovet..
Beskrivelse af funktionsniveau
Borgerne har et funktionsniveau der muliggør deltagelse i planlagte samtaler uden yderligere behov for støtte. Målgruppen omfatter ikke borgere med omfattende socialt kaos.
Borgere der vurderes relevant behandlet på en basistakst vil være i stand til at fremmøde i afdelingen uden yderligere påmindelse end en sms på dagen og de vil være i stand til at fremmøde stabilt i forbindelse med medicinudleveringen samt selv administrere deres substitutionsmedicin.
Borgerne har afgrænsede sociale problemstillinger, som kan afhjælpes ved en parallel kommunal indsats. Der kan være støtteforanstaltninger eller forløb ved andre aktører men et begrænset behov for koordinering.
Borgere på basistakst er i stand til at indgå i behandlingsrelationer, med de øvrige borgere og opholde sig i afdelingens behandlingscafé uden behov for støtte ift. adfærd. Målgruppen omfatter således ikke borgere med adfærdsmæssige udfordringer eller borgere med behov for støtte til at kunne indgå i afdelingens åbne rum.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Aktiviteter/deltagelse i behandlingscafé, med henblik på at udvikle borgerens sociale færdigheder. Aktiviteterne kan enten være beskæftigelsesrettet eller med et socialt og omsorgsmæssigt sigte i sammenhæng med den øvrige rusmiddelbehandling
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Hvidovre/Gentofte Udvidet vurderes overvejende moderat belastet i deres hverdag.
Rusmiddelprofil
Målgruppen omfatter borgere med et misbrug eller problematisk forbrug af primært opioider eller vanedannende medicin som har ført til sociale, psykiske og/eller fysiske problemer eller skader for borgeren.
Psykiatriske problemstillinger
Borgerne kan have psykiatriske problemstillinger som vurderes velbehandlet i andet regi eller som kan afhjælpes med en mindre indsats i KABS eller ved henvisning til parallelforløb eller koordineret parallelforløb i Regionens tilbud.
Beskrivelse af funktionsniveau
Borgerne har et funktionsniveau der muliggør deltagelse i samtaler med begrænset behov for støtte. Målgruppen omfatter som udgangspunkt ikke borgere med omfattende sociale udfordringer, hvis dette ikke kan afhjælpes ved parallelle indsatser. Borgere der vurderes relevant behandlet på en udvidet takst vil være i stand til at fremmøde i afdelingen samt deltage i behandlingscafé evt. med påmindelse om aftale og lettere støtte. De vil være i stand til at fremmøde stabilt i forbindelse med medicinudleveringen samt selv administrere deres substitutionsmedicin til flere dage.
Borgerne har komplekse problemstillinger af fysisk, psykisk og/eller social karakter. Der kan være behov for støtteforanstaltninger eller forløb ved andre aktører samt behov for koordinering. Målgruppen kan dog også omfatte mere stabile borgere, hvor der vurderes behov for en specialiseret udvidet indsats for at nå målet om stabilisering, reduktion eller ophør af et misbrug af opioider og/eller andre rusmidler. Borgere på udvidet takst er i stand til at indgå i behandlingsrelationer, med de øvrige borgere og opholde sig i afdelingens behandlingscafé, evt. med støtte ift. adfærd. Målgruppen omfatter således ikke borgere med svære adfærdsmæssige udfordringer eller borgere med behov for massiv støtte til at kunne indgå i afdelingens åbne rum.
Borgere i heroinbehandling, der møder op til 2 gange dagligt, er som udgangspunkt indplaceret på udvidet takst eller højere.
Målgruppen omfatter desuden borgere fra 22 år til 25 år med behov for en særlig specialiseret ungeindsats.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Aktiviteter/deltagelse i behandlingscafé, med henblik på at udvikle borgerens sociale færdigheder. Aktiviteterne kan enten være beskæftigelsesrettet eller med et socialt og omsorgsmæssigt sigte i sammenhæng med den øvrige rusmiddelbehandling
- Inddragelse af pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Tilbud om rådgivning/støtte til pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Medvirkning i samarbejde med andre indsatser, herunder medvirkning i koordinerede og parallelforløb i psykiatrien
- Opsøgende og udgående rusmiddelbehandling
- Ledsagelse i særlige situationer
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
- Konsultation, udredning og behandling ved speciallæge i psykiatri
- Lægelig konsultation ved anden behandling, end substitutionsbehandling herunder ordination og opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
- Dokumentation til bevilligende myndighed
- Afdækning af behov for behandling i dag- eller døgnregi på vegne af bevilligende myndighed
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Hvidovre/Gentofte Intensiv vurderes overvejende meget belastet til stærkt belastet i deres hverdag.
Rusmiddelprofil
Målgruppen omfatter borgere med et misbrug eller problematisk forbrug af primært opioider eller vanedannende medicin som har ført til sociale, psykiske og/eller fysiske problemer eller skader for borgeren.
Psykiatriske problemstillinger
Borgerne kan have svære psykiatriske problemstillinger, men hvor det fortsat vurderes relevant at tilbyde et koordineret parallelforløb i regionens tilbud.
Beskrivelse af funktionsniveau
Borgerne har typisk et lavt funktionsniveau samt kaotisk livsførelse med multiple komplekse sociale problemstillinger. Borgere der vurderes relevant behandlet på en intensiv takst vil ofte have behov for massiv støtte til at kunne indgå i ambulant behandling, fremmøde i afdelingen samt deltage i behandlingscafé. Målgruppen kan dog også omfatte mere stabile borgere, hvor der vurderes behov for en specialiseret intensiv indsats for at nå målet om stabilisering, reduktion eller ophør af et misbrug af opioider og/eller andre rusmidler. Målgruppen omfatter også de borgere der ikke kan fremmøde i en ambulant afdeling, og derfor har behov for en opsøgende og udgående rusmiddelbehandling via det Det udkørende team eller i en afgrænset periode via den ambulante afdeling.
Borgerne vil ofte ikke være i stand til at selvadministrere substitutionsmedicin.
Målgruppen vil også omfatte borgere i heroinbehandling, som møder op til behandling dagligt og som har behov for støtte til at fastholde stabil rusmiddelbehandling med fokus på skadesreduktion. Borgerne har komplekse problemstillinger af fysisk, psykisk og/eller social karakter. Der kan være behov for støtteforanstaltninger eller forløb ved andre aktører samt behov for tæt koordinering med mange eksterne samarbejdspartnere.
Den Intensive takst iværksættes ved graviditet, hvor der er behov for at følge borgeren i tæt samarbejde med bl.a. kommune og hospital.
Målgruppen kan desuden også omfatte borgere mellem 22 og 25 år med behov for en særlig specialiseret ungeindsats.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Aktiviteter/deltagelse i behandlingscafé, med henblik på at udvikle borgerens sociale færdigheder. Aktiviteterne kan enten være beskæftigelsesrettet eller med et socialt og omsorgsmæssigt sigte i sammenhæng med den øvrige rusmiddelbehandling
- Inddragelse af pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Tilbud om rådgivning/støtte til pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Koordinering af borgerens behandlingsforløb med andre indsatser, herunder koordinering ved parallelforløb i psykiatrien
- Opsøgende og udgående rusmiddelbehandling
- Ledsagelse i særlige situationer
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
- Konsultation, udredning og behandling ved speciallæge i psykiatri
- Lægelig konsultation ved anden behandling, end substitutionsbehandling herunder ordination og opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
- Dokumentation til bevilligende myndighed
- Afdækning af behov for behandling i dag- eller døgnregi på vegne af bevilligende myndighed
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten KASA er typisk meget til stærkt belastet på de fleste livsområder i deres hverdag.
Rusmiddelprofil
Rusmiddelprofilen omfatter opioider, cannabis og centralstimulerende stoffer samt alkohol og som typisk har omfattende konsekvenser for borgerens sociale, psykiske eller fysiske situation. Dertil modtager en stor del af borgerne substitutionsbehandling samt anden støttemedicin i afdelingen.
Psykiatriske problemstillinger
Målgruppen omfatter borgere indenfor et bredt spektrum af psykiatriske lidelser herunder ADHD, personlighedsforstyrrelser, autisme, depression, angst, skizofreni, andre psykoselidelser mv., Der kan også være tale om borgere, som ikke er psykiatrisk udredt, men som fx frembyder udfordringer med at adfærds- eller følelsesregulere. Gennemgående for målgruppen er, at den psykiske tilstand påvirker borgerens funktionsniveau i væsentlig grad.
Beskrivelse af funktionsniveau
Borgerne er kendetegnet ved kaotisk livsførelse samt multiple komplekse sociale, psykiske og sundhedsfaglige problemstillinger. Hvor visse borgere selv kan fremmøde til behandlingen, vil andre have behov for ledsagelse af fagprofessionelt personale eller pårørende.
Fælles for målgruppen er at de har svært ved at indgå i og vedligeholde kontakten til almene rusmiddelbehandlingstilbud.
Yderligere vil visse behandlingsforløb blive indledt med behandling i hjemmet grundet funktionsniveauet, rusmiddelindtaget eller adfærden ikke er forenelig med fremmøde. Ligeledes kan behandlingen undervejs i forløbet, veksle mellem fremmøde og udgående indsatser, alt efter borgerens funktionsniveau eller tilstand. Fælles for borgerne er at de har komplekse og sammensatte sociale, psykiske og fysiske problemstillinger, som kræver en omfattende koordinering med relevante samarbejdspartnere.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Kognitiv miljøterapeutisk behandlingscafé
- Inddragelse af pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Tilbud om rådgivning/støtte til pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Koordinering af borgerens behandlingsforløb med andre indsatser, herunder koordinering ved parallelforløb i psykiatrien
- Opsøgende og udgående rusmiddelbehandling
- Ledsagelse i særlige situationer
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
- Konsultation, udredning og behandling ved speciallæge i psykiatri
- Lægelig konsultation ved anden behandling, end substitutionsbehandling herunder ordination og opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
- Dokumentation til bevilligende myndighed
- Afdækning af behov for behandling i dag- eller døgnregi på vegne af bevilligende myndighed
Taksten omfatter borgere, som modtager substitutionsmedicin efter endt afdækning.
Borgere i behandling med lægeordineret diacetylmorphin (heroin) opkræves ikke takst for substitutionsbehandling, da denne er statsfinansieret.
For at kunne arbejde helhedsorienteret søger KABS om bevilling til den sociale behandling, efter Servicelovens § 101, hos brugerens hjemkommune. Substitutionsbehandling forudsætter derfor social stofmisbrugsbehandling i KABS.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Rutinemæssig opfølgning minimum hver 6. måned mhp. status på rusmiddelbrug, psykiatri, somatisk komorbiditet og forebyggelse
- Lægelig opfølgning med ordination af substitutionsmedicin, parakliniske undersøgelser (fx blodprøver og EKG) relateret til substitutionsbehandlingen
Taksten omfatter borgere med opioidafhængighed, som modtager lægelig substitutionsbehandling med diacetylmorphin (heroin). Borgerne har som oftest ikke opnået en stabiliserende effekt i den konventionelle substitutionsbehandling. Behandling med diacetylmorphin hviler på principperne om skadereduktion, hvor fokus er at inddæmme de negative følgevirkninger i et liv med opioidafhængighed.
Af Vejledning om ordination af diacetylmorphin (heroin) fremgår det, at den lægelige behandling ikke kan stå alene. De positive resultater kan kun opnås, hvis behandlingsindsatsen er helhedsorienteret og dermed også retter sig mod den enkelte borgers sociale problemer.
For at kunne arbejde helhedsorienteret søger KABS om bevilling til den sociale behandling, efter Servicelovens § 101, hos brugerens hjemkommune. Behandling med lægeordineret diacetylmorphin (heroin) forudsætter derfor social stofmisbrugsbehandling i KABS.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå i en kombination af nedenstående ydelser:
- Rutinemæssig opfølgning hver 6. måned mhp. status på rusmiddelbrug, psykiatri, somatisk komorbiditet og forebyggelse
- Lægelig opfølgning med ordination af substitutionsmedicin, parakliniske undersøgelser (fx blodprøver og EKG) relateret til substitutionsbehandlingen
Borgere, der er ophørt med stofindtag, med behov for tilbagefaldsforebyggende behandling for at fastholde stoffrihed. Tilbuddet er primært henvendt til borgere, der har været stoffri i en længere periode. Derudover inkluderer målgruppen borgere, der af forskellige årsager ikke har mulighed for at indgå i et mere intensivt behandlingsforløb.
Der vil i et vist omfang være mulighed for vidensdeling med eksterne samarbejdspartnere, f.eks. ved overdragelse af medicinsk behandling til andet regi.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Medvirkning i samarbejde med andre indsatser, herunder medvirkning i koordinerede og parallelforløb i psykiatrien
- Lægelig opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi.
- Dokumentation til bevilligende myndighed
Tilsyn retter sig mod borgere, som i en kortere periode har afbrudt behandlingen i KABS f.eks. pga. fængsling og hospitalsindlæggelse mv. Taksten omfatter telefonisk opfølgning på aktuel status – både socialt og sundhedsfagligt.
Taksten er ufravigelig under ekstern behandling, hvor KABS fortsat varetager ansvaret for den lægelige behandling med substitutionsmedicin.
Taksten omfatter følgende ydelse:
- Telefonisk kontakt og opfølgning med borger eller samarbejdspartner
Alle borgere, som indskrives i alkoholbehandling efter Sundhedslovens § 141 herunder borgere, der har behov for tilbagefaldsforebyggende behandling.
Kortlægningstaksten anvendes ikke for borgere i KABS KASA.
Kortlægningen indbefatter en afdækning af borgernes behandlingsbehov, og danner grundlag for borgerens behandlingsplan som udarbejdes i samråd med borgeren.
Kortlægningen fastsættes ud fra en individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå i en kombination af nedenstående tværfaglige ydelser:
- Ambulant afrusning
- Vejledning om klagemuligheder, rettigheder og om mulighed for frit valg
- Screening ved MapPlan
- Optagelse og udfærdigelse af socialfaglig anamnese
- Indberetning til NAB
- Udredning ved læge
- Introduktion til behandlingsformer og muligheder
- Indhentelse af relevante samtykker
- Motiverende samtale
- Samtale om familieforhold
- Psykologisk udredning
- Udarbejdelse af mål for behandlingen
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Alkohol basis vurderes overvejende lavt til moderat belastet i deres hverdag.
Rusmiddelprofil
Målgruppen omfatter borgere med et problematisk forbrug af alkohol.
Psykiatriske problemstillinger
Borgeren kan have psykiatriske problemstillinger som vurderes velbehandlet i andet regi eller som ikke vurderes at have indflydelse på behandlingsbehovet.
Beskrivelse af funktionsniveau
Borgerne har et funktionsniveau der muliggør deltagelse i planlagte behandlingsydelser uden yderligere behov for støtte. Målgruppen omfatter som udgangspunkt ikke borgere med komplekse psykiske, fysiske og sociale udfordringer. Borgerne kan have afgrænsede problemstillinger, som kan afhjælpes i andet regi.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Aktiviteter/deltagelse i behandlingscafé, med henblik på at udvikle borgerens sociale færdigheder. Aktiviteterne kan enten være beskæftigelsesrettet eller med et socialt og omsorgsmæssigt sigte i sammenhæng med den øvrige rusmiddelbehandling
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Alkohol Udvidet vurderes overvejende moderat til meget belastet i deres hverdag.
Rusmiddelprofil
Målgruppen omfatter borgere med et problematisk forbrug af alkohol.
Psykiatriske problemstillinger
Borgeren kan have psykiatriske problemstillinger som vurderes velbehandlet i andet regi eller som kan afhjælpes gennem psykiatrisk udredning og behandling i KABS eller henvisning til parallelforløb i andet regi.
Beskrivelse af funktionsniveau
Målgruppen omfatter borgere som er moderat til meget belastede af sociale, psykiske og fysiske problematikker. Borgeren har et funktionsniveau der muliggør deltagelse i behandlingsydelser med begrænset behov for støtte. Borgerne vil være i stand til at fremmøde i behandlingen. Behandlingen kan for en afgrænset periode være opsøgende eller udgående.
Målgruppen omfatter borgere med komplekse psykiske, fysiske og sociale udfordringer. Borgerne kan have problemstillinger, som kan afhjælpes i andet regi evt. via koordineret parallelforløb.
Målgruppen omfatter også borgere med behov for medicinsk behandling herunder abstinensbehandling, trangsreducerende behandling eller superviseret medicinsk behandling.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Aktiviteter/deltagelse i behandlingscafé, med henblik på at udvikle borgerens sociale færdigheder. Aktiviteterne kan enten være beskæftigelsesrettet eller med et socialt og omsorgsmæssigt sigte i sammenhæng med den øvrige rusmiddelbehandling
- Inddragelse af pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Tilbud om rådgivning/støtte til pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Medvirkning i samarbejde med andre indsatser, herunder medvirkning i koordinerede og parallelforløb i psykiatrien
- Opsøgende og udgående rusmiddelbehandling
- Ledsagelse i særlige situationer
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
- Konsultation, udredning og behandling ved speciallæge i psykiatri
- Lægelig konsultation, herunder ordination og opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
- Afdækning af behov for behandling i dag- eller døgnregi på vegne af bevilligende myndighed
Belastningsgrad
Borgere, tilknyttet taksten Alkohol intensiv vurderes overvejende meget belastet til stærkt belastet i deres hverdag
Rusmiddelprofil
Målgruppen omfatter borgere med et misbrug eller problematisk forbrug af primært alkohol.
Psykiatriske problemstillinger
Borgeren kan have svære psykiatriske problemstillinger, hvor det fortsat vurderes relevant at tilbyde koordinerede forløb med andre aktører eller tilbyde dobbeltdiagnosebehandling i KABS.
Beskrivelse af funktionsniveau
Målgruppen omfatter borgere som er meget til stærkt moderat til meget belastede af sociale, psykiske og fysiske problematikker. Borgerne har et funktionsniveau der muliggør deltagelse i behandlingsydelser evt. med behov for støtte.
Borgeren vil ofte have et behov for intensiv støtte til at kunne indgå i ambulant behandling. Målgruppen omfatter også borgere, hvor der vurderes behov for en specialiseret intensiv indsats for at nå målet om stabilisering, reduktion eller ophør af alkoholforbruget. Målgruppen omfatter desuden de borgere, der ikke kan fremmøde i en ambulant afdeling, og derfor har behov for en opsøgende og udgående rusmiddelbehandling.
Målgruppen omfatter også borgere med behov for medicinsk behandling herunder abstinensbehandling, trangsreducerende behandling eller superviseret medicinsk behandling.
Målgruppen omfatter borgere med komplekse psykiske, fysiske og sociale udfordringer. Borgeren kan have problemstillinger, som kan afhjælpes i andet regi evt. via koordineret parallelforløb.
Behandling i Specialambulatoriet KASA tilbydes på denne takst. Taksten kan ligeledes tilbydes i de andre af KABS’ afdelinger.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppebehandling. Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Kognitiv miljøterapeutisk behandlingscafé
- Inddragelse af pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Tilbud om rådgivning/støtte til pårørende som en understøttende del af borgerens behandling
- Koordinering af borgerens behandlingsforløb med andre indsatser, herunder koordinering ved parallelforløb i psykiatrien
- Opsøgende og udgående rusmiddelbehandling
- Ledsagelse i særlige situationer
- Sundhedssamtale med et sundhedsfagligt fokus på rusmiddelrelaterede problemstillinger med et skadereducerende og sundhedsfremmende sigte
- Konsultation, udredning og behandling ved speciallæge i psykiatri
- Lægelig konsultation, herunder ordination og opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
- Dokumentation til bevilligende myndighed
- Afdækning af behov for behandling i dag- eller døgnregi på vegne af bevilligende myndighed
Borgere der har opnået deres målsætning med alkoholbehandlingen og har behov for tilbagefaldsforebyggende behandling. Tilbuddet er primært henvendt til borgere der har været stabile i en længere periode, og som har behov for støtte til at fastholde forandringen.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser:
- Individuelle samtaleforløb med fx rådgiver, terapeut eller psykolog
- Gruppeforløbene kan enten være centreret om aktiviteter, undervisning eller behandling
- Opfølgning på medicinsk behandling, akut opstået behov for lægehjælp eller henvisning til behandling i andet regi
Tilsyn retter sig mod borgere, som i en kortere periode har afbrudt behandlingen i KABS f.eks. pga. fængsling, Taksten omfatter telefonisk opfølgning på aktuel status – både socialt og sundhedsfagligt.
- Taksten omfatter følgende ydelse: Telefonisk kontakt og opfølgning med borger eller samarbejdspartner
Borgere indplaceret på intensiv/KASA takst, hvor der er særlige omstændigheder der gør, at der er behov for sikkerhedsmæssige foranstaltninger eller indsatser.
Sikkerhedstillægget skal sikre at borgeren fortsat kan modtage de ydelser der er indeholdt i behandlingen. Tillægget vil oftest være midlertidigt.
Indsatsen fastsættes ud fra en vurdering af sikkerhedsbehovet. Der foretages en individuel vurdering og indsatsen kan bestå i en kombination af nedenstående ydelser, som tillæg til de allerede beskrevne ydelser i den intensive takst:
- Behov for, ud fra et sikkerhedsmæssigt perspektiv, at køre to personaler til borgeren i udkørende behandling
- Behov for at have ekstern sikkerhedsvagt, ved borgerens fremmøde i afdeling
- Særlige sikkerhedsomstændigheder, der kræver ydelser ud over den intensive takst
Så ring på 7174 9191 eller skriv til os.
Telefontid mandag til fredag: 09.00 – 14.00.
Et overforbrug af rusmidler kan være svært at få under kontrol, derfor tilbyder vi et skræddersyet behandlingsforløb.
Tag det første skridt og start din behandling i dag.
Der er tale om borgere med et forbrug af rusmidler, der medfører sociale, psykiske og/eller fysiske problemer. Alle borgere som indskrives i social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101 og lægelig behandling efter sundhedslovens § 142, herunder personer, der er ophørt med misbruget, men har brug for tilbagefaldsforebyggende behandling. Afdækningen foretages i løbet af 14 dage og danner udgangspunkt for afgørelsen om stofmisbrugsbehandling. Kan afdækningen ikke færdiggøres indenfor 14 dage, færdiggøres afdækningen snarest muligt efter iværksættelsen af behandling.
Behandlingsforløbet fastsættes ud fra en tværfaglig, individuel vurdering i samråd med borgeren og kan bestå af en kombination af nedenstående ydelser: